Intervju

intervju: casey wescott från fleet foxes

intervju - casey wescott från fleet foxes

Fleet Foxes var det band på Way Out West som lyckades hålla hela Linné-tältet tyst stående av beundran medan de gjorde den mest magiska spelningen på hela festivalen. Några timmar innan dess tog jag tillfället i akt och böt några ord med bandets keyboardist Casey Wescott.

Casey Wescott anslöt sig till Fleet Foxes strax efter att Robin Pecknold och Skye Skjelset spelat in en sex spårs demo betitald “The Fleet Foxes”. En demo som inte alls låter som det Fleet Foxes vi är vana vid att höra idag. 2006-års upplaga av bandet, då demon gjordes, är ett enklare, mer rakt och indierockbetonat band. Även deras texter var helt annorlunda och mycket mer konkreta i jämförelse med de på deras självbetitlade debutalbum. Dock är det inte en EP att förglömma.

- Jag spelade med dem [Robin och Skye] samma dag som de spelat in den EP:n, även en trummis och bassist som nu slutat var med. Vi märkte direkt att kemin fanns där, men det blev så uppenbart för oss att vi skulle bli tvungna att göra någonting helt nytt. Det blir så när vissa människor kommer in och man bara klickar på en musikalisknivå, melodin förändras helt.

Precis efter det dök vi rakt ner i arbetet med att göra det album som kom ut nu. Vi spelade fyra till fem gånger i veckan och arbetade konstant med att skapa nytt material. Eftersom det inte fanns något intresse under den tidpunkten så betalade vi även för all studiotid och sådant helt själva. Under det året gjorde vi massor av låtar men vi bestämde oss samma dag som vi skickade in mastern för pressning vilka låtar vi skulle använda.

Vi spenderade alla våra pengar att spela in skivan, vilket kanske var en stork risk på många sätt, men det var en sådan sak som jag kände att jag var tvungen att göra. Och som ett resultat av det kan vi göra mer musik och jag kan dessutom jobba med andra projekt med.

Var kommer Sun Giant EP:n in i bilden?

- När vi äntligen hittade någon som kunde ge ut vårt album sa de att det skulle ta ett tag eftersom de hade andra skivor på gång och ville promota ordentligt först. För oss var det helt oacceptabelt . Vi behövde släppa något precis då, så vi gick tillbaka in i studion och spelade in EP:n på en vecka så att vi kunde ha något att ta med oss när vi spelade. Den [EP:n] framtvingades verkligen av önskan att alltid hålla sig i rörelse. En del av bandets identitet och vad jag associerar med det är att skriva och spela in ny musik och ständigt förändras. Det är därför vi gjorde den.

Samtidigt som Casey arbetade tillsammans med bandet för att göra klart deras skiva jobbade han över 70 timmar i veckan på företag som Microsoft och T-Mobile som konsult. Utöver det hjälpte han även Josh Tillman med ett projekt och spelade med Christian Wargo i bandet Crystal Skulls. Allt detta slutade med att han fick ett nervsammanbrott. Idag skulle han inte längre klara av att jobba som en konsult.

- Att bara spela musik som något du gör, och inte ha ett nio till fem jobb är det bästa, eller inte det bästa, eller det ÄR det bästa. Att bara kunna fokusera på musiken, att ha sina tankar där. När jag inte jobbade heltid med musiken satt jag under luncher och jobbade med musik och under möten så var man någon annanstans. Det håller en fången i en väldigt konstig situation. Jag kände att jag inte kunde ge min energi fullt ut till något, vare sig det var mitt jobb eller musiken.

Så nu är det [syssla med musik] de mest naturliga man kan göra för mig. Vilket är helt otroligt, speciellt när man kommer från en amerikansk medelklassfamilj där att spela musik inte är något som dina föräldrar kommer att stödja utan snarare försöker hindra en från.

Det måste kännas skönt att vara på turné och tjäna pengar på sin musik?

- Saken är den att jag har turnerat med band sen jag var 15 och det har alltid varit en sådan kamp att balansera allting i mitt liv och jag klarade inte av att göra allt. Så nu är det verkligen skönt att känns mest naturligt. Det är skönt att inte vara deprimerad.

Tidigare i veckan under ett besök på Fleet Foxes myspace-sida fann jag ett meddelande till svenska Dungen där de bad om en ny skiva. När jag frågar om Dungen skiner Casey upp som en sol.

- Åh, Dungen! Jag lyssnade på dem senast idag!

Skulle du kunna påstå att de influerat er musik?

- De har inspirerat den. Jag tycker att det är väldigt viktigt att få inspiration från andra artister. Men det gör ingen någonting gott att försöka låta som andra. Jag tror att anledningen till att Dungen lyckats är att det är en sådan unik presentation om hur de tänker om musik. Ingen kan göra vad de gör förutom de själva.

Precis som ni då?

Casey skrattar och fortsätter;

Det är i alla fall målet, men jag vet inte riktigt om vi har lyckats så mycket ännu. Idéen är att du blir inspirerad av andra, så kanske du absorberar hur de uttrycker sig så att du hittar ett sätt att uttrycka dig bättre på. Ur ett sådant perspektiv är de väldigt inspirerande.

Läs mer